Posted by: dq21 | 11 Jun 2009

Belum boleh rehat lagi…

Salam Alaikum

Minggu peperiksaan di Russia ini sudah tiba kepada penghujungnya. Malah ada yang telah selesai menjawab semua mata pelajaran. Tahniah saya ucapkan kepada rakan-rakan pembaca yang berkenaan. Ingat, walau apa pun keputusan yang kita terima segalanya tidak sepenting usaha dan amal kita kepada Allah dalam menghadapi minggu peperiksaan ini.

Sahabat Pembaca yang dirahmati Allah,

Kita lega, kita tenang melepasi suatu ujian yang direka oleh manusia untuk manusia. Namun adakah kita sedar bahawa semuanya dari Allah S.W.T jua. Keputusan yang buruk mahupun baik juga adalah ujian dari Allah untuk kita. Adakah amalan kita bertambah sebagai tanda kesyukuran? Atau…mungkin maksiat kita semakin bertambah sebagai langkah untuk menghilangkan tekanan jiwa akibat keputusan yang buruk? Pendek kata, adakah kita menyalurkan keseronokan atau kesedihan itu ke jalan Allah?

Sahabat sekalian,

Peperiksaan sebahagian kecil sahaja daripada dugaan sebenar di dunia ini. Banyak lagi dugaan dan cabaran dalam kehidupan kita yang perlu kita hadapi kelak, dalam kita melaksanakan amanah kita sebagai hamba dan khalifah di muka bumi ini. Maka, hadapilah segala kesukaran ini dengan penuh kesungguhan, sabar dan tidak melupakan Pencipta kita yang mengizinkan segalanya terjadi.

Firman Allah S.W.T dari surah Al-Insyirah ayat 5-8:

Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai [dari sesuatu urusan], kerjakanlah dengan sungguh-sungguh [urusan] yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.


Melalui ayat-ayat di atas kita perlu sedar bahawa perjuangan kita bukan sekadar menghadapi kesukaran yang sementara ini (peperiksaan). Tetapi kesukaran itu sepanjang hidup kita di dunia. Kerana kesenangan yang abadi hanya akan dicapai di akhirat kelak…insyaAllah. Dengan syarat, kita menghadapi segala urusan, segala kesukaran dan segala hal di dunia ini dengan sungguh-sungguh dan dengan cara yang benar iaitu satu-satunya cara hidup di sisi Allah S.W.T.

Wallahu ‘alam

Advertisements

Responses

  1. Tiada masa utk rehat bagi seorang Daie melainkan tatkala menghadap Tuan penciptanya…

  2. SALAM..
    teruskan menulis..
    Dri komen2x yg ada…
    nampkny sudh ada yg terkesan dgn penulisan
    saudar/i

  3. dimane kamu…tido kembali???ayuh bangkit…

    • insyaAllah…

  4. mengharungi samudera kehidupan..
    kita ibarat para pengembara..
    hidup ini adalah perjuangan..
    tiada masa tuk berpangku tangan..

    -bingkai kehidupan-


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: